Moderen zvok

Sebastijan Duh, skladatelj

V začetku marca (2021) je na Radiu Slovenija zaživela nova zvočna podoba informativnih oddaj. Zanjo je zaslužen Sebastijan Duh, mariborski skladatelj, ki je že zdavnaj ustvarjalno prešel meje našega mesta in naše domovine.

Najprej je uspel na zahtevnem mednarodnem glasbenem trgu, sedaj postaja, zahvaljujoč zmagi na lanskem javnem povabilu avtorjem za novo glasbeno temo osrednjih informativnih oddaj Radia Slovenija, »znan« tudi domačemu občinstvu.

Mednarodni uspehi

Sebastijan Duh v glasbi ni neznano ime in če smo že omenili njegove mednarodne dosežke, se ozrimo, kje so že uporabili njegove glasbene kompozicije: televizijske postaje kot so ESPN, NBC, BBC, HBO, Arte, Nickelodeon, ABC, PRO7, RTL, SKY Sports, FOX, multinacionalke Dior, Jaguar, Canon in nazadnje letos so njegovo kompozicijo »vrteli« tudi na slavnem reliju Dakar, kjer je uspešno nastopil še en Mariborčan, motorist Simon Marčič.

Od leta 2015 akivno sodeluje z največjo francosko in eno od največjih glasbenih agencij na svetu – Cézame Music Agency. Vsak, ki vsaj bežno spremlja mariborsko glasbeno sceno, pa ga bo prepoznal kot vrhunskega džezpianista več kakovostnih bendov, a naj omenimo samo Papir, ki veljajo za vodilnega predstavnika nove popevke, mariborskega glasbenega vala. Vrnimo se k javnemu pozivu Radia Slovenije, o njem tako pravi Sebastijan Duh: »Nekdo me je na ta razpis »opozoril«, torej, da je ta sploh zunaj. Preveril sem na njihovi spletni strani in ugotovil, da je res. Menil sem, glede na koronski čas, da kakšen dodaten evro res ne bo škodil. A to ni bilo glavno vodilo, gre tudi za zadovoljstvo, ki ga potem kot ustvarjalec dobiš, če »dobiš« javni razpis, čeprav Bela Bartok pravi, da »tekmovanja so za konje«, je tudi ta razpis neke vrste tekmovanje …«

In kot umetnik, ki lahko uspešno dela tudi pod pritiskom, se je ustvarjanja lotil tik pred zdajci. Tudi posneto glasbeno idejo je oddal le minuto pred polnočjo, pred skrajnim rokom datuma zaključka javnega poziva. Kakšen je bil občutek? »Nekje v sebi sem vedel, da iščejo tako melodijo, ki nosi moderen zvok in da ta melodija nosi tudi neko mero resnosti in verodostojnosti ter da je hkrati sveža. Zato sem se tega lotil ne samo s produkcijskega stališča, temveč sem najprej poiskal melodično temo, saj se lahko nato lotiš še različnih aranžmajev.« Če je bil postavljen rok za objavo rezultatov na Martinovo lani, je bil o zmagi obveščen skoraj teden dni prej. Obvestili so ga, da je bil na pozivu, ki se ga je udeležilo 42 eminentnih slovenskih skladateljev, izbran soglasno.

Čas korone

Želja Radia Slovenija je bila, da v nastajanje nove zvočne podobe vključijo širšo domačo radijsko skupnost, da ustvarjanje končnega izdelka ostane v njihovi hiši. »Tako smo se z vodstvom radia odločili, da bomo zadevo posneli s simfoničnim orkestrom RTV SLO. Na osnovi mojega predloga smo pričeli s pogovori in piliti vse produkcijske prijeme. Tu sem imel priložnost spoznati, kako je vse to na radiu zgrajeno. Omogočen mi je bil vpogled v drobovje, torej, kako je dejansko sestavljen radijski program. Lahko rečem, da je delati radijski program v živo, klub vsej tehnologiji, zelo zahtevno. V zakulisju je res veliko organizacije.«

Po uskladitivi potrebnih priprav je Sebastijan Duh napisal partiture za simfonike in snemanje se je lahko pričelo. »Že takoj po novem letu sva se s Tadejem Kamplom, ki sem ga povabil k sodelovanju, odpravila v Ljubljano, kjer smo pričeli s snemanjem. To je potekalo zelo nenavadno, saj je Studio 26, kjer bi morali to posneti, v prenovi.« Zato je svojo vlogo organizatorja namesto v sobi režije, ki je bila tudi v prenovi, opravil v reportažnem oziroma snemalnem kombiju, ki je bil parkiran na dvorišču Radia Slovenija: »V kombiju sta bila lahko naenkrat samo dva, zato sem zaradi protikoronskih ukrepov »kolobaril« med orkestrom v studiu, kjer sem jih poslušal, kako zvenijo, ter vozilom, kjer sem na vsak vstop moral počakati, da nismo kršili zakona glede dovoljenih oseb v skupnem prostoru.«

Radijske »džingle« Sebastijana Duha ste lahko že sedaj slišali tudi na Valu 202, tam so njegove ideje sprejeli že leta 2010. In če se bojite, da boste zamudili novo melodijo podobe informativnega programa Radia Slovenije, naj vas potolažimo z našim izračunom: v enem letu bo čez 20.000 priložnosti.

Film, televizija, gledališče Sebastijan Duh se je podpisal pod številne glasbene kompozicije za film in gledališče, njegovo glasbo ste lahko slišali v številnih predstavah, ki jih je režiral Matjaž Latin ter v igranih filmih, kot je Gajin svet ali v televizijski seriji Lepo je biti sosed.

Objavljeno v Časopisu za prijazen Maribor, 31. marec 2021